Tuesday, February 15, 2011

Bila Izrail Menjemput Sahabatku


Pagi ini dalam kemeriahan dan riuh-rendah Majlis Sambutan Maulidur Rasul peringkat Nasional, aku dikejutkan dengan pemergian seorang sahabat. Terasa tersentak. Begitu sinonimnya kelahiran dan kematian hingga di saat meraikan maulid seorang manusia Agung, seorang hamba Nya yang lain pulang ke pangkuan al-Khaliq.

Sahabat itu, Mohd Ikhwan Jamil, aku kenali sejak 2004 lagi. Sama-sama sekelas di Matric UIAM. Kebetulan bilik kami juga berhampiran. Di UIAM Gombak, aku menumpang di bilik beliau, Sofiyyussalam dan Asun untuk semester pendek 2004/2005. Aku sekali lagi menjadi teman sebilik beliau pada Tahun ke-2 dan ke-3 di UIAM Gombak.

Ikhwan yang aku kenali memang sentiasa tersenyum, pemalu dan sangat sukar untuk marah-marah. Kami memang gemar menyakat dan mengusik beliau. Teringat lagi kenangan menonton filem di bilik bersama-sama. Beliau akan menutup muka dengan bantal setiap kali adegan seram dan saspens.

Beliau kami hormati sebagai seorang yang sentiasa cuba menjadi Muslim yang baik. Beliau menjaga solatnya dan gemar berjemaah di masjid. Aktif dalam program-program kemasyarakatan, beliau akhirnya diangkat sebagai Presiden AKHI, sebuah persatuan khidmat masyarakat di UIAM.

Pemergian mengejut beliau benar-benar membuatkan aku merasai hakikat kematian. Betapa sesungguhnya maut itu tidak pernah jauh dari setiap manusia. Ibarat bayang-bayang yang tak pernah jemu mengekori kita setiap masa dan ketika. Sampai saatnya nanti, tangannya akan dihulur, menjemput kita ke alam seterusnya.

Lalu persoalannya, bersediakah kita? Aku melihat persediaan itu datang dari 2 sudut berbeza. Pertama, bersediakah mereka yang akan ditinggalkan untuk meneruskan hidup tanpa kita di sisi. Adakah tanpa kita nanti isteri dan anak-anak kita terpaksa hidup susah, mencari sesuap nasi pagi dan petang. Atau adakah kita sudah menyediakan simpanan yang cukup buat mereka untuk melangsungkan hidup sementara bertemu punca rezeki yang lain.

Cukup sudahkah didikan kita tinggalkan kepada anak-anak. Apakah asas jatidiri mereka sudah teguh untuk terus melangkah di jalan yang diredhai Allah walaupun tanpa kita di sisi. Mereka inilah satu antara 3 pelaburan yang akan setia memberikan pulangan walau kita sudah berlepas ke Barzakh nanti.

Kedua, apakah keputusan ujian kehidupan di dunia ini yang akan kita bawa bertemu Sang Pencipta? Luluskah kita berbekalkan amalan yang sedikit dan berbebankan dosa yang menggunung? Mampukah nanti kita beroleh kemuliaan untuk melihat Zat Yang Maha Esa?

Berapa banyakkah selawat dan salam yang telah kita kirimkan kepada Kekasih Allah Muhammad S.A.W. dan Ahlul Bait nya? Sudahkah kita laksanakan syariat peninggalan baginda sebagai bukti kecintaan kita? Layakkah kita memohon simpati baginda dan Ahlul Bait nya di al-Kauthar?

Bersamalah kita congak dan anggarkan kunci kira-kira bekalan yang akan kita bawa dan yang akan kita tinggalkan. Semoga bila Izrail datang, kita pergi sebagai mereka yang berjaya bukan mereka yang rugi. Ilahi Ameen.

Inna Lillahi Wa Inna Ilahi Raji'un. Sesungguhnya kita adalah milik ALLAH dan kepada Nya kita akan kembali.

1 comment:

Nizam Ahmad said...

arwah adalah seorang sahabat jauh. sekadar pernah bersua muka dan berbual ala kadar. tapi tetap kematian mengejut memberi kesan yang kuat untuk yang masih hidup. moga arwah ditempatkan di kalangan mereka yang disayangi Allah .. amin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...